Ryż biały, ryż brązowy, który jest lepszy?

przez | Listopad 5, 2019

Ryż biały kontra brązowy

Ryż to jeden z najbardziej popularnych rodzajów zbóż na świecie. Stanowi on podstawę diety ponad połowy ludzkości. Poza swoją wysoką kalorycznością, ma on jeszcze jedną, bardzo istotną zaletę – nie zawiera glutenu. Jest to o tyle istotne, że osoby cierpiące na celiakię – nietolerancję glutenu – mogą jeść go, bez obaw, że wystąpi u nich reakcja alergiczna. Ryż swoją popularność zawdzięcza również temu, że jest on stosunkowo niedrogi.

Ryż brązowy i ryż biały – jakie są pomiędzy nimi różnice?

Podstawowymi różnicami pomiędzy oboma rodzajami ryżu są:

  • stopień przetworzenia
  • okres przydatności do spożycia
  • wartości odżywcze
  • wpływ na zdrowie

Stopień przetworzenia

Pierwszą różnicą pomiędzy ryżem białym, a ryżem brązowym, jest stopień przetworzenia. Pierwszy z nich jest poddawany jest dużo bardziej intensywnemu rodzajowi oczyszczania, niż drugi, przez co zawiera on właściwie samo bielmo i skrobię. Ryż brązowy poddawany jest znacznie łagodniejszemu procesowi oczyszczania, dzięki czemu poza bielmem, zawiera on również witaminy, minerały oraz błonnik.

Okres przydatności do spożycia

Cecha ta jest bezpośrednio związana z procesem oczyszczania, któremu ryż jest poddawany. Podczas tego procesu, biały ryż, wraz z zewnętrzną warstwą, traci większość tłuszczów i w konsekwencji, staje się w nie uboższy. Tłuszcze w kontakcie z tlenem utleniają się i jełczeją, przez co stają się niezdatne do spożycia. Z racji tego, że ryż biały jest uboższy w tłuszcze, niż ryż brązowy, to proces ten nie zachodzi tak szybko. Powoduje to, że okres przydatności ryżu białego wynosi nawet 8-10 lat (gdy nie ma dostępu do powietrza), a ryżu brązowego tylko 6 miesięcy.

Wartości odżywcze

Brązowy ryż zawiera wiele, cennych witamin i składników mineralnych, które wpływają na funkcjonowanie najważniejszych układów w ludzkim organizmie. Do najistotniejszych składników mineralnych, w nim zawartych, zaliczamy m.in:

  • fosfor
  • potas
  • magnez
  • żelazo
  • jod
  • miedź

Witaminy, w które bogaty jest ryż brązowy, to:

  • witamina B1 (tiamina)
  • witamina B3 (niacyna)
  • witamina B6 (piroksydyna)

Biały ryż nie jest tak bogaty w składniki odżywcze, przez co jest też mniej sycący, niż ryż brązowy. Należy zwrócić na to uwagę, podczas dobierania diety.

Wpływ na zdrowie

To, który rodzaj ryżu jest bardziej korzystny dla zdrowia, jest do dziś kwestią sporną. Wśród ludzi znaleźć można zwolenników zarówno jednego, jak i drugiego. Niewątpliwie, oba rodzaje ryżu mają swoje wady i zalety. Z racji tego, że ryż brązowy jest bogaty w składniki mineralne i witaminy, świetnie nadaje się dla osób, które mają ich niedobory. Zawarte w nim składniki odżywcze wpływają, m.in na:

  • rozwój kości (fosfor)
  • pracę serca (potas)
  • kondycję włosów i paznokci (miedź)
  • regulację hormonalną (jod)
  • pracę układu nerwowego (witaminy grupy B)

Z kolei biały ryż, który nie zawiera, aż tylu składników odżywczych, jest wskazany podczas diety lekkostrawnej. Ludzie, którzy cierpią na choroby układu pokarmowego, lepiej przyswajają ryż biały. Ponadto, ten rodzaj ryżu wskazany jest dla dzieci, które nie przyswajają wszystkich składników odżywczych tak dobrze, jak organizm dorosłego człowieka. Ryż w postaci kaszki można podać nawet półrocznemu dziecku!

Ryż brązowy ma dużo niższy indeks glikemiczny (55), niż ryz biały (70), przez co nie powoduje on takiego wahania poziomu cukru. Wysoki indeks glikemiczny powoduje, że po spożyciu białego ryżu poziom cukru we krwi szybko wzrasta, ale równie szybko spada, co skutkuje napadami głodu. Tak więc, spożywanie ryżu białego nie jest wskazane dla osób, które przeszły, bądź planują, przejść na dietę i schudnąć. Ponadto, ryż biały zawiera dużo cukrów prostych, które są łatwiej przyswajalne przez organizm i łatwiej przekształcają się w tłuszcz, zgromadzony w tkance tłuszczowej. Niski indeks glikemiczny sprawia, że po spożyciu ryżu brązowego poziom cukru we krwi nie spada gwałtownie, a stopniowo, dzięki czemu przez dłuższy czas towarzyszy nam uczucie sytości. Dlatego też, osobom z nadwagą zaleca się spożywanie ryżu brązowego, gdyż jest on nie tylko mniej kaloryczny, ale również na dłużej powoduje uczucie sytości.

Ryż brązowy, poza swoją niską kalorycznością i niskim indeksem glikemicznym, posiada jeszcze jedną, bardzo ważną dla zdrowia właściwość – zawiera dużo błonnika. Dieta, bogata w ten składnik odżywczy, zmniejsza ilość tzw. “złegocholesterolu (LDL) w organizmie, a ponadto obniża ciśnienie tętnicze krwi. Spożywanie brązowego ryżu sprawia, że wolniej wchłaniane zostają trójglicerydy, a sam proces trawienia ulega znacznej poprawie. Taki stan rzeczy wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienie wielu, bardzo groźnych chorób, takich jak na przykład udar mózgu. Ponadto, zostało przeprowadzone wiele badań, które jednoznacznie udowadniają, iż jedzenie tego typu ryżu zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy.

Wadą ryżu białego jest również fakt, że jego nadmiar może prowadzić do niedoboru witaminy B1, a w konsekwencji – choroby beri-beri. Zbyt częste spożywanie tego ryżu powoduje gorzki posmak w ustach, który jest dosyć nieprzyjemny.

Który ryż jest lepszy?

Z przedstawionych faktów, łatwo wywnioskować, iż ryż brązowy ma przewagę nad ryżem białym. Warto jednak pamiętać, że ten drugi rodzaj ryżu również ma swoje zalety i w niektórych przypadkach sprawdza się lepiej, niż jego “przeciwnik”. Wszystko zależy od sytuacji, w której się znajdujemy. Jeżeli jednak zależy nam na schudnięciu i poprawieniu jakości odżywiania, powinniśmy sięgnąć po ryż brązowy. Jest to nie tylko bardziej sycący i mniej kaloryczny, niż ryż biały, ale przede wszystkim – ryż brązowy to bomba witamin i wartościowych składników odżywczych. Ponadto, wyeliminowanie z diety ryżu białego i zastąpienie go jego brązową odmianą, może zaowocować tym, że unikniemy wielu, bardzo groźnych dla życia chorób, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy udar mózgu. Niemniej jednak, jeśli borykamy się z niestrawnością czy innymi problemami, znajdującymi swoje źródło w układzie trawiennym, lepiej jest sięgnąć po ryż biały, gdyż jest on bardziej lekkostrawny, niż ryż brązowy.

 

 

Dodaj komentarz